ASIGURAREA DE SĂNĂTATE VS CARDUL EUROPEAN DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE
Piața asigurărilor din România s-a adaptat nevoii crescute de a călători în străinătate. Societățile de asigurare ofertează consumatorilor diferite polițe, crescând specificitatea acestora prin includerea de noi evenimente acoperite, despăgubiri pentru anumite activități sau sume maxime pentru diverse situații.
Astfel, pe lângă asigurările standard, există asigurări de călătorie speciale pentru cei care pleacă să lucreze în străinătate, asigurări de călătorii în zone îndepărtate, pe alte continente cu o climă diferită, asigurări pentru cei care practică sport astfel încât să fie acoperit riscul accidentării, etc.
În cazul unei călătorii într-un stat membru al Uniunii Europene există două modalităţi de asigurare a serviciilor medicale în cazul unui accident, al unei urgențe medicale sau îmbolnăviri: prin intermediul cardului european de asigurare de sănătate sau prin intermediul asigurării medicale de călătorie. Atât cardul de sănătate, cât și asigurarea medicală de călătorie sunt instrumente necesare când călătoriți și vă puteți afla în situația producerii unor evenimente neplăcute care vă afectează sănătatea sau viața.
Cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS) reprezintă dovada calității de asigurat în alt stat membru al Uniunii Europene și conferă titularului, cetățean european, dreptul, în cazul unei urgențe medicale, de a beneficia de orice tratament de urgență ce nu poate fi amânat până la întoarcerea acasă.
O comparație între cele două instrumente de protecție ne arată că:
ASIGURAREA MEDICALĂ DE CĂLĂTORIE | CARDUL EUROPEAN DE SĂNĂTATE |
---|---|
– este o formă extinsă de protecţie; | – este o formă minimă de protecţie; |
– este vândută de societățile de asigurare autorizate și poate fi cumpărată de oricine; procesul de cumpărare este rapid (poate fi și on-line); | – este eliberat de Casa de Asigurări de Sănătate de care aparţine fiecare persoană asigurată, fiind accesibil doar persoanelor care au contribuit minim 5 ani consecutivi la CAS; |
– are un preț (prima de asigurare), care depinde de ceea ce cuprinde asigurarea respectivă; | – se achiziționează gratuit; |
– este valabilă pe perioada dorită; | – este valabil pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni; |
– este valabilă în toate statele menţionate în poliță, pentru unitățile medicale dorite și cuprinse în asigurare; | – acoperă doar servicii medicale oferite în spitalele publice (de stat – dacă există) din Uniunea Europeană, Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveția; |
– asistență medicală, rambursarea costurilor generate de situația medicală, alte facilități sau servicii – conform poliței de asigurare; | – asistență medicală și rambursarea costurilor în aceleași condiții ca ale cetățenilor țării în care vă aflați; |
– cheltuielile sunt decontate direct la unitatea medicală de către asigurător sau sunt rambursate asiguratului în funcție de condițiile contractului de asigurare și în limita sumei asigurate; | – cheltuielile sunt rambursate în conformitate cu normele și plafoanele aplicabile în țara în care ai primit îngrijiri medicale; |
– sunt acoperite repatrierile; | – nu sunt acoperite repatrierile; |
– nu trebuie prezentată fizic asigurarea; | – trebuie prezentat fizic cardul; |
– nu înlocuieşte asigurarea de sănătate. |
Ce e de făcut în situația apariției unei urgențe medicale în străinătate?
În situația unei urgențe medicale fiecare asigurător are propria procedură care trebuie cunoscută de asigurat și trebuie urmată conform contractului de asigurare. Pașii de făcut sunt, în general, următorii:
- Mergeți la cea mai apropiată unitate medicală de urgenţă.
- Sunați la numărul de asistență al asigurătorului în cel mult 48 de ore de la producerea evenimentului și comunicați: numele, prenumele, data nașterii asiguratului, țara în care s-a întâmplat urgența medicală, numărul poliței de asigurare, detalii privind urgența medicală, alte informații privind evenimentul asigurat produs.
- Păstrați toate facturile, chitanţele şi fişele de tratament.